The New Boy
Neem alvast een kijkje
In het Australië van de jaren 1940, midden in de Tweede Wereldoorlog, wordt een inheemse jongen op dramatische wijze gevangen genomen door ee…
In het Australië van de jaren 1940, midden in de Tweede Wereldoorlog, wordt een inheemse jongen op dramatische wijze gevangen genomen door een politiepatrouille te paard en in het holst van de nacht in een zak afgeleverd bij een afgelegen kloosterweeshuis. Het klooster wordt gerund door de non Eileen (Cate Blanchett), die hard heeft gewerkt om er een liefdevol toevluchtsoord van te maken, weg van de wereld en weg van de oorlog - en ze zal er alles aan doen om dat zo te houden. Ze is erg beschermend voor haar kleine groep jongens. Met zijn grote, contemplatieve ogen en een serafijnse pluk gouden haar, staat de nieuwkomer al gauw bekend als de “Golden” New Boy. Hij spreekt geen Engels en niemand weet waar hij vandaan komt. Hij heeft tot nu toe een nomadisch tribaal leven geleid, zonder enig idee te hebben van westerse normen.
New Boy pikt dingen vlug op en begrijpt al snel de pikorde en hoe hij die moet laten werken. Zijn overlevingsinstinct is scherp, zijn intelligentie behendig en hij lijkt speciale krachten te hebben die hij zowel voor genezing als voor zijn eigen vermaak gebruikt. Het inheemse spirituele leven en de mysterieuze krachten van de jongen passen echter niet bij het ordelijke christendom van de missie. Op een gegeven moment wordt er een buitengewone religieuze schat naar deze afgelegen plek gestuurd om deze te beschermen tegen de verwoestingen van de oorlog in Frankrijk. Het is een levensgroot beeldhouwwerk van Christus aan het kruis. Wanneer New Boy dit beeld voor het eerst ziet, staat hij aan de grond genageld. Zijn reactie hierop is verontrustend. Zuster Eileen moet kiezen tussen de tradities van haar geloof en de waarheid belichaamd in de jongen.