Emilia Perez

Neem alvast een kijkje

Rita (Zoë Saldana) is een advocaat uit Mexico-Stad, die gespecialiseerd is in narco-gerelateerde zaken. Ze is ontzettend goed in haar werk. Ze is ook opgebrand, moe van het zien dat haar incompetente (lees: mannelijke) collega's met de eer strijken voor overwinningen, en heeft het gevoel dat ze ernstig ondergewaardeerd en onderbetaald wordt. Dan wordt haar hulp ingeroepen door Manitas, een van de meest wrede drugsbaronnen in de kartelwereld. Hij denkt dat Rita hem het beste kan helpen bij de overgang waar hij al jaren naar snakt: een vrouw worden.

Het is een eenmalig aanbod, met als beloning een rijkdom die Rita’s voorstellingsvermogen te boven gaat. Ze accepteert de baan en zet zijn dood in scène, zodat Manitas tijd heeft in transitie te gaan.

Vier jaar later w…

Rita (Zoë Saldana) is een advocaat uit Mexico-Stad, die gespecialiseerd is in narco-gerelateerde zaken. Ze is ontzettend goed in haar werk. Ze is ook opgebrand, moe van het zien dat haar incompetente (lees: mannelijke) collega's met de eer strijken voor overwinningen, en heeft het gevoel dat ze ernstig ondergewaardeerd en onderbetaald wordt. Dan wordt haar hulp ingeroepen door Manitas, een van de meest wrede drugsbaronnen in de kartelwereld. Hij denkt dat Rita hem het beste kan helpen bij de overgang waar hij al jaren naar snakt: een vrouw worden.

Het is een eenmalig aanbod, met als beloning een rijkdom die Rita’s voorstellingsvermogen te boven gaat. Ze accepteert de baan en zet zijn dood in scène, zodat Manitas tijd heeft in transitie te gaan.

Vier jaar later wordt haar hulp weer ingeroepen. Ze ontmoet Emilia Perez (Karla Sofía Gascón) , zoals Manitas zich na de transitie noemt, die verenigd wil worden met haar kinderen. Emilia wil ook een liefdadigheidsinstelling opzetten, die zich inzet voor het opsporen van slachtoffers van de drugsoorlogen. Zo lijkt het alsof met de transitie van man tot vrouw ook de moorddadige en criminele aard van het beestje verdwenen is. Zo makkelijk is het echter niet.

In tegenstelling tot andere transgenderfilms wordt er geen aandacht besteed aan het transitieproces zelf. De focus van de film ligt op het leven van Manitas voor de operaties, en een paar jaar later als Emilia Perez. Het scenario van de film is als een operalibretto geschreven. Emilia’s verhaal wordt met muziek verteld. Gesproken dialogen worden afgewisseld met zang.

Emilia Perez is een musical, misdaadthriller en soap tegelijk. Heb je ooit een filmmusical gezien waarin de woorden "mammoplastiek, vaginoplastiek, neuscorrectie" in één lied voorkomen? En in diezelfde filmmusical zingt de (ex?) vrouw van de drugsbaas (Selena Gomez): "Mijn poesje doet nog steeds pijn als ik aan je denk." (Dit laatste klinkt overigens een stuk poëtischer in het Spaans.)

Wanneer

Locatie