The Gullspång Miracle
Neem alvast een kijkje
Een schijnbaar goddelijk voorgevoel brengt de Noorse zussen Kari en May ertoe een appartement te kopen in het kleine Zweedse stadje Gullspång. Tot hun verbazing lijkt verkoper Olaug verrassend veel op hun oudere zus Astrid, die dertig jaar eerder zelfmoord pleegde. Wat nog vreemder is, is dat deze dubbelganger vroeger "Lita" heette, dezelfde bijnaam als hun overleden zus. Wie is deze Olaug en wat is hier aan de hand?
Een DNA test wijst uit dat Olaug een volle zus is van Kari en May. Op di…
Een schijnbaar goddelijk voorgevoel brengt de Noorse zussen Kari en May ertoe een appartement te kopen in het kleine Zweedse stadje Gullspång. Tot hun verbazing lijkt verkoper Olaug verrassend veel op hun oudere zus Astrid, die dertig jaar eerder zelfmoord pleegde. Wat nog vreemder is, is dat deze dubbelganger vroeger "Lita" heette, dezelfde bijnaam als hun overleden zus. Wie is deze Olaug en wat is hier aan de hand?
Een DNA test wijst uit dat Olaug een volle zus is van Kari en May. Op dit moment wordt regisseur Maria Frederiksson er bijgehaald. Zou zij zich in het wonder willen verdiepen? Frederiksson had op dat moment geen idee wat ze op zou graven, maar het resulterende verhaal is documentair goud. Om te zeggen dat de waarheid vreemder is dan fictie zou een enorm understatement zijn als we het hebben over The Gullspång Miracle. Het verhaal neemt wendingen die zelfs een soapverhaal te ongeloofwaardig zouden maken: verborgen tweelingen, pleegkinderen, nazi's, verduistering, politie-incompetentie, religieus fanatisme, familievetes en mogelijk een onopgeloste moord spelen allemaal hun rol. De documentaire wordt verder geholpen door de personages die bij dit verhaal betrokken zijn, en die op zo hun gemak voor de camera bewegen dat het wel lijkt of ze gecast zijn.
Door dramatische re-enactments te combineren met archiefbeelden, verweeft The Gullspång Miracle een waargebeurd misdaadverhaal tot een uniek verhaal over een familie die worstelt met verlies en bedrog en wordt het een verkenning van niet alleen hoe we de verhalen vertellen, maar ook van hoe we kiezen wat we willen geloven. Voor de familie wordt het verlangen om hun eigen waarheden te definiëren belangrijker dan weten wat echt waar is.