De Jacht op Meral Ö.

Neem alvast een kijkje

Meral Öztürk (Dilan Yurdakul) moet van de een op de andere dag 34.000 euro aan ontvangen kinderopvangtoeslag terugbetalen aan de Belastingdienst. In de risicoprofielen die deze dienst opstelt is ‘alleenstaande moeder’ één van de alarmsignalen - zo komt Merel in beeld. Natuurlijk kan ze dit geld niet zomaar terugbetalen, naast dat ze het onterecht en bijzonder onrechtvaardig vindt.

Er wordt beslag gelegd op Merels gehele salaris. Een sociaal rechercheur (Gijs Naber…

Meral Öztürk (Dilan Yurdakul) moet van de een op de andere dag 34.000 euro aan ontvangen kinderopvangtoeslag terugbetalen aan de Belastingdienst. In de risicoprofielen die deze dienst opstelt is ‘alleenstaande moeder’ één van de alarmsignalen - zo komt Merel in beeld. Natuurlijk kan ze dit geld niet zomaar terugbetalen, naast dat ze het onterecht en bijzonder onrechtvaardig vindt.

Er wordt beslag gelegd op Merels gehele salaris. Een sociaal rechercheur (Gijs Naber) bemoeit zich steeds meer met haar privéleven – variërend van een auto tracker en surveillance tot een dreigende huiszoeking naar ‘niet-geregistreerde’ relaties. Een wanhopige Merel probeert voor haar kinderen de boel nog draaiende te houden maar de situatie wordt steeds nijpender. Ze begint hulpinstanties waarbij ze aanklopt te wantrouwen. Ze weet niet meer of deze mensen haar nu gaan helpen of verder in de problemen brengen. Als haar kinderen dreigen uit huis geplaatst te worden neemt Merel een radicale beslissing.

Regisseur Stijn Bouma is vanaf het begin af aan getroffen door het leed wat de toeslagenouders -veelal alleenstaande vrouwen- werd aangedaan. Hij zag de beelden als het ware voor hem: van kinderen die uit huis werden geplaatst, scheidingen, gedwongen huisverkopen. Bouma proefde ook het Kafkaëske van het onderwerp: de enkeling die machteloos is tegenover de staat die er eigenlijk moet zijn om mensen te beschermen en te helpen. Het toeslagenschandaal is een van de meest pijnlijke en hartverscheurende affaires uit het Rutte-tijdperk dat zijn sporen nog altijd nalaat in de levens van duizenden mensen.

Bouma maakte eerder twee documentaires over het onderwerp. Alleen tegen de Staat dateert uit 2021. Daarin liet Bouma vijf slachtoffers vertellen wat hen was overkomen. In Sheila versus de Staat uit 2023 werd het tergende afhandelingsproces van een toeslagouder en haar gezin vastgelegd. Hij bleef echter nog met te veel belangrijk restmateriaal zitten dat ook verteld moest worden. Bouma vond dat hij al deze extra informatie het beste kon verwerken in een fictiefilm waarin de kijker teruggenomen wordt naar het oog van de storm die het toeslagenschandaal was en nog steeds is.

De Jacht op Meral Ö. is grotendeels opgenomen in Almere, waar veel slachtoffers van het toeslagenschandaal wonen. De gemeente is zich daarvan bewust en de stad zet zich nu erg in voor de gedupeerden. Ook hebben ze de film ondersteund - veel scènes zijn opgenomen in hun gemeentehuis van Almere.

Wanneer

Locatie